Örgütlerde farklılıkların yönetimi
Dünya nüfusu hızla artış göstermektedir ve
bu durum farklılıkların da yükseldiğine işaret etmektedir. Son verilere göre
yeryüzünde 7 milyarı aşkın insan bulunmaktadır. Bu sayısal veri 7 milyarı aşkın
farklı düşünce ve farklı bakış açısı olduğu anlamına gelmektedir.
Belirli hedeflere ve amaçlara ulaşmak
maksadıyla bir araya gelen insanların uyum sergilemeleri, bu amaçların
gerçekleştirilmesini daha da kolaylaştırmaktadır. Ancak örgütü oluşturan
bireyler farklı yapılara ve özelliklere sahiptirler. Dolayısı ile farklılık
olması demek aykırı düşünceler anlamına gelmektedir. Örgütlerin bu farklılıkları
ortak bir payda etrafında birleştirmeleri ve yönetmeleri, gelecekleri ve
verimlilikleri açısından önem taşımaktadır.
Farklılık
kavramının çeşitli tanımları bulunmaktadır. Farklılığı kavramsal açıdan değerlendiren Akın (2007),
farklılık; farklı inanç gruplarından olan, farklı demografik yapıdan gelen,
farklı dilleri konuşan, farklı kültürlere sahip ve farklı değerleri benimseyen
kişileri ya da toplulukları niteler, bunların varlığını bilmeyi ve farkında
olmayı anlatır (Memduhoğlu, 2007:10)
demektedir.
Hubbard
(2004) ise farklılıkları, “Örgüt hedeflerini gerçekleştirme yolunda uygulanan,
farklılıklar ve benzerliklerle nitelendirilebilecek ortak
(kollektif) bir karışım” olarak değerlendirilmektedir. Bu tanıma
göre farklılıklar; herkesi ve herkesin farklılıklar ve benzerlikleri ile sahip
olduğu özellikler, süreçler, sistemler ve örgütün cevap vermek zorunda olduğu
küresel koşullardaki çeşitliliği içeren bir karışım, mozaiktir (Sürgevil, 2008:8).
Cox (1993)’a göre
ise farklılık, “sosyal bir sistem içinde kültürel açıdan farklı bir gruba üye
olan insanların temsil edilmesidir” (Tatlı, 2014).
Sürgevil
(2008:8) en kapsamlı farklılık tanımlarından birini de R. Roosevelt Thomas
(1991)’ın yaptığını belirtmektedir. Thomas’a göre farklılıklar herkesi kapsamaktadır
ve farklılık tanımını; yaş, kişisel geçmiş / alt yapı (background), kurumsal
geçmiş, eğitim, kişilik, yaşam tarzı, cinsel yönelim, coğrafik köken, yönetimde
olma / olmama durumu gibi nitelikleri de ekleyerek genişletmiştir.
Bu tanımlardan da ortaya çıktığı üzere
farklılık; demografik özelliklere, sosyo kültürel yapıya, kişiliğe, psikolojiye
vb. unsurlara göre değişim
göstermektedir. Ancak, farklılığın örgütsel alanda ortak bir gaye etrafında
birleştirilmesi mümkündür. Başarı, performans ve verimlilik gibi kriterler
değişik bakış açısı ve yaratıcılıkla harmanlanarak farklılıkların bu doğrultuda
yönetilmesi örgütlerin geleceği açısından büyük önem taşır hale gelmiştir. Böylelikle
çok uzak bir geçmişi olmayan “Farklılık Yönetimi” ile vizyona uygun bir anlayış
geliştirilebilir.
FARKLILIK YÖNETİMİ
Atlı’ya (2013:224) göre farklılıkların
yönetimi öncelikle farklılıkları görmek, kabul etmek, bireysel farklılıklara
sahip insanlara değer vermek ve onları takdir etmek ve bütün çalışanları ırk,
dil, din, cinsiyet, milliyet, yaş, meslek ve sınıf gibi farklılaşmış
kimliklerden kurtararak onların yeteneklerini kurumları için kullanmalarını
sağlamaktır (Meriç, 2015:64).
Farklılıkların yönetimi örgüt içinde yer
alan özelliklerin organizasyonun amaçları doğrultusunda ortak noktada
buluşturulması ve yönetimidir (Begeç, 2014:13).
Farklılık
yönetimi 1960’lı yıllarda yönetim bilimi alanında incelenmeye başlamış bir
yaklaşımdır. Öncer (2004), Olumlu Eylem ve Eşit İş Fırsatı'na yönelik
ilk yasal uygulamaların 1960'ların başında Amerika'da ortaya çıktığını
belirtmektedir. Ayrıca 1980’lere
gelindiğinde, Olumlu Eylem uygulamalarının yasal zorunluluktan ziyade insan
kaynakları yöneticilerinin sorumluluğunda olan bir konu olduğu anlayışı
benimsenmeye başlamıştır (Toksa, 2012:43).
Literatürde temel alınan farklılıkların yönetimini ortaya çıkaran nedenler de şu şekilde açıklanabilmektedir (Ataman, 2014:39):
· İşgücünün demografik yapısındaki değişiklikler.
· Yasal düzenlemeler.
· Rekabet baskısı.
· Küresel işletme yapılarının ortaya çıkması.
· Sosyal sorumluluk kavramının öneminin anlaşılması.
· İşgücünün demografik yapısındaki değişiklikler.
· Yasal düzenlemeler.
· Rekabet baskısı.
· Küresel işletme yapılarının ortaya çıkması.
· Sosyal sorumluluk kavramının öneminin anlaşılması.
Tamer
(2002)’in Türkiye’de şirket yöneticileri üzerin de yapılan bir araştırma
sonuçlarına dayanarak verdiği bilgilere göre de farklılıkları yönetme özelliği
olmazsa olmazlar arasında yer almaktadır (Memduhoğlu, 2007:24).
FARKLILIK YÖNETİMİNİN
FAYDALARI
Farklılık yönetiminin örgütlere faydaları
çeşitli şekillerde gerçekleşmektedir. Bunlardan en önemlileri rekabet gücünün
artırılması ve yenilikçiliğin özendirilmesidir. Kızıl (2011, 58-59) örgütsel
alandaki faydalar arasında, maliyetlerin azaltılması, iş gücü kalitesinin
yükselmesi, alternatif çözüm önerilerinin oluşturulması, örgütün pazar yapısının
güçlendirmesini de göstermektedir (Polat, 2015:41). Bir diğer önemli unsur ise çatışmanın
önlenmesidir. Örgüt çalışanları farklı kültürlere sahiptirler. Dolayısı ile
davranışsal ve düşünsel alanda çatışmalar yaşanabilmektedir. Farklılık yönetimi
bu çatışmaları önleyerek bireylerin, örgütün ortak hedeflerine yönelmesini
sağlamaktadır.
Reichenberg’e
(2001:7) göre örgütler, çalışanlarının farklılıklarını yansıtan özelliklerini
yöneterek güçlenebilmektedirler. Araştırmalar; üst yönetim takımlarının yaş,
etnik köken ve cinsiyet açısından farklı kişilerden oluşmasının, yüksek
performans üzerinde olumlu etkileri
olduğunu
göstermektedir. Farklı iş gücü aynı zamanda, örgütsel yaratıcılığı ve verimliliği
de artırabilmektedir. Farklı deneyime sahip insanlar, iş yerlerinde bir araya
geldiklerinde başarıya ulaşmak için önemli bir potansiyel oluşturabilmektedirler.
Ancak bunun tersine, bu ortam iyi yönetilemezse, çatışmaların çıkması da kaçınılmazdır
(Sürgevil, 2008:115-116).
SONUÇ
Günümüzde örgütler yaratıcı, yenilikçi,
özgür ve rekabetçi çalışma gruplarıyla, hiyerarşinin azaldığı, esnek örgüt
özelliklerinin yer aldığı katılımcı bir yapıya doğru evrilmektedirler. Organizasyonlarda
dezavantaj oluşturan farklılıklar, farklılık yönetimi anlayışıyla avantaja
çevrilebilmektedir. Bu yönetim modeli, örgütlerin insan odaklı bakış açısına
değer vermeye başladığının bir göstergesi olmakla beraber, takım ruhunun
oluşturulması, farklılıkların bir zenginlik olarak görülerek ortak hedeflere
odaklanılmasını sağlamaktadır. Farklılık yönetimi; örgütsel bağlılığın
oluşturulmasındaki süreçlerin uygulanması, çatışmanın önlenmesi, verimliliğin
ve performansın artırılması bakımından
önem taşımaktadır.
Mehmet ZENGİN
03 Ocak 2019, İstanbul
Yüksek Lisans Ders Ödevi
KAYNAKLAR
ATAMAN Sıddık (2014). Farklılıkların Yönetiminin Örgütsel Bağlılığa
Etkisi: Yüzüncü Yıl Üniversitesi
Personellerine Yönelik Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü
Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme ABD İşletme Bilim Dalı Van,
39.
BEGEÇ Suat (2004). Farklılıkların
Yönetimi ve Genel Kurmay Başkanlığı Barış İçin Ortaklık Merkezi’nde Yapılan Bir
Araştırma, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme
Ana Bilim Dalı Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı, İstanbul, 13.
KIZIL Yunus (2011). Örgütlerde Farklılıkların Yönetiminin Örgüt İklimi Üzerine Etkisi ve Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Niğde
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yönetim ve
Organizasyon Bilim Dalı, Niğde.
MEMDUHOĞLU Hasan Basri (2007). Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerine Göre Türkiye’de Kamu Liselerinde Farklılıkların
Yönetimi, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim
Bilimleri Ana Bilim Dalı Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması Ve Ekonomisi Bilim
Dalı, Ankara, 10-24.
MERİÇ
İsmail (2015). Kamu
Yönetiminde Farklılıkların Yönetimi: ABD Hava Kuvvetleri Örneği, Doktora Tezi, Çanakkale
Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Anabilim Dalı,
Çanakkale, 64.
POLAT
Baran (2015). Farklılıkları Yönetimi Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma:
Tekstil ve Maden Sektörü Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Toros Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, Mersin, 40-41.
SÜRGEVİL Olca (2008). Farklılık Ve
İşgücü Farklılıklarının Yönetimine Analitik Bir Yaklaşım, Doktora Tezi, Dokuz
Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, İzmir,
8,115-116.
TATLI
Hasan Sadık (2014). Farklılıkların Yönetiminin Örgütsel Bağlılık Üzerine
Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, Kahramanmaraş.
TOKSA
Hande (2012). Farklılıkların Yönetiminde Liderin Hareket Seçeneklerinin, Grup
Performansı Üzerindeki Etkileri, Yüksek Lisasns Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İnsan Kaynakları
Yönetimi Bilim Dalı, İstanbul, 43.
Yorumlar
Yorum Gönder