Dijital Çağın Toplantı Platformu: Webinar
Dijital Çağın Toplantı Platformu: Webinar
Teknolojinin devrimsel bir hızla geliştiği ve
toplumsal yaşamın her alanına girdiği günümüzde bilişim sistemleri çalışma
hayatında da önemli değişimlere neden oldu. Yaşamı sanal ortamlara taşıyan
teknoloji, interaktif anlamda yeni çözümler getirirken, sadece sosyal alanda
değil iş yaşamında da yeni stratejilerin önünü açtı. 1969’da ARPANET projesiyle
birlikte başlayan internet sayesinde bugün, Webinar olarak adlandırılan
uygulamalarla seminer, toplantı ve eğitimlere katılabiliyor, fikir ve
düşüncelerimizi karşılıklı etkileşimle ifade edebiliyoruz. Webinar uygulamaları
zaman ve mekandan tasarruf sağlarken, iletişimin hızlı şekilde
gerçekleştirilmesini de kolaylaştırıyor. Bu gelişmeler dijital devrimin unsurları
arasında küçük örnekler gibi görünse de dijital çağın sanal imgeleri arasında
yer alıyor.
Dijital çağda dönüşüm, çok
hızlı bir şekilde ve öngörülemeyen sonuçlarıyla yaşamın neredeyse tüm
alanlarına nüfuz ediyor. Gündelik hayatımızın ekonomisini, ergonomisini ve
konforunu değiştiren dijital dönüşüm süreçlerinin ortak noktası, eski olanın
gelişmişiyle yer değiştirmesi şeklinde beliriyor (Akgün, 2019). Bu bakış açısıyla 20. yüzyılın ikinci yarısının
başlarında ortaya çıkan internet, bilişimde günümüzdeki radikal değişimlerin de
öncüsü oldu. Birçok bilgisayar sisteminin birbirine bağlı olduğu dünya çapında
yaygın ve sürekli büyüyen bir iletişim ağı olarak adlandıran internet, ilk
olarak 1960’lı yıllarda Amerika Birleşik Devletleri’nde askerî amaçlı bir proje
olan ARPANET (The Advanced Research Projects Agency Network) ile start aldı. 1970’lerin
ortalarında ise Japonya, Kanada, Yeni Zelanda ve Almanya’nın da aralarında bulunduğu
ülkelerde devlet eliyle işletilen ağlar kurulmuş durumdaydı (Carpenter, 1987;
Aktaran: Crowley,Heyer, 2017). Bugün internet kullanıcıları geniş ağ sayesinde toplantı,
seminer, workshop gibi etkinliklere bağlanıp kolaylıkla katılabiliyorlar. Bunun
bir boyutunu da eğitim oluşturuyor ve e-öğrenme p azarının önümüzdeki yıl sonunda 243 milyar
dolar büyüklükte bir Pazar büyüklüğüne ulaşacağı tahmin ediliyor. Amerika Birleşik Devletleri, Hindistan, Çin, Kuzey Kore ve
Birleşik Krallık bu sektördeki üretim ve tüketime liderlik eden ülkeler olarak
öne çıkıyor (Akgün, 2019).
Online Toplantılar,
Seminerler...
1990’larda geniş ağ bağlantısının yaygınlaşması
ve ucuzlaması ile birlikte şirketlerin fiziksel yolculuğun alternatiflerini
bulma konusundaki girişimlerinin de arttığı görülüyor. Ancak insanlar
arasındaki iletişimin yüzde 50’den fazlası görsel temelli. Dolayısıyla online
toplantıların verimli olabilmesi için de olabildiğince gerçek yüz yüze görüşme
dinamikleri ile örtüşmesi gerekiyor. Yani telekonferanstan çok videolu,
görüntülü toplantılar tercih ediliyor. Ama belirli bir teknoloji ve altyapı
gerektirdiği için video konferanslar her zaman her noktada kullanılabilecek
araçlar arasında yer almıyor (Mengi,
2017). Video konferanslar webinarın atası
olarak nitelendiriliyor.
İnternet üzerinden gerçekleştirilen, mekandan ya da zamandan bağımsız katılım gösterilebilen online toplantılar veya seminerler webinar olarak tanımlanıyor. Webinar kelimesi ağ anlamına gelen 'Web' ile seminer anlamına gelen 'Seminar' kelimelerinin birleşiminden oluşuyor. Kişilerin önceden kayıt olduğu, belirlenen bir gün ve saatte gerçekleşen webinarlar, aynı toplantı masasının etrafında oturuluyormuş gibi karşılıklı ve yüz yüze iletişim kurulması, doküman, veri ve fikir paylaşımlarında bulunulması ile elektronik dokümanlar üzerinde ortaklaşa çalışılabilmeyi sağlıyor. (Karel, 2012). Dijital mobil cihazların kullanımının daha da artmasıyla birlikte webinar uygulamalarına bireyler bir internet ağı aracılığıyla laptop başta olmak üzere, akıllı telefonlar, tablet vb. türde cihazlar online etkinliklere erişebiliyorlar (Doğan; Seferoğlu, 2015).
Şirketlere Tasarruf Sağlıyor
Yapılan araştırmalar iş insanlarının yüzde 91’inin toplantıda hayal kurduğunu, yüzde 96’sının ise konuşulanları kaçırdığını gösteriyor. Yüzde 73’ü de toplantıya katılmak için çıkılan yol nedeniyle kaybolan zamanı verimli kullanmak adına diğer işlerini toplantıya getiriyor. Bu rakamalar zaman ve para kaybedildiğini ancak toplantısız da olmayacağını söylüyor. Bu nedenle şirketler bir süredir bu sorunu online toplantı yaparak çözmeye gayre gösteriyor. İş dünyası çeşitli teknolojileri kullanarak yol, para ve zamandan böylelikle tasarruf sağlıyor. Gelişen teknoloji sayesinde neredeyse gerçek bir toplantı kalitesinde görüşmeler de yapılabiliyor. Şirketlerin her kademesinden çalışanlar artık bu sistemi kullanıyor (Mengi, 2017).
Webinar'ın Diğer Faydaları
Çift yönlü iletişime dayanan Webinar, sadece şirket içi veya belirli bir gruba yönelik olarak değil daha yüksek katılım ile de gerçekleşebiliyor. Bilgi teknolojilerinden en verimli şekilde yararlanmaya olanak tanıyan ve mesafeleri ortadan kaldıran Webinar, kişilerin çok uzakta olsalar da yüzyüze iletisim kurmalarını kolaylaştırıyor. Ayrıca seyahat giderlerinden ve seyahat sırasında olusabilecek diğer masrafları da minimuma indiriyor. Şirket persollerinin çalışma zamanını verimli kullanılmasına imkan tanıyan webinar uygulamaları, istenilen her zaman diliminde toplantı yapmaya uygun olduğundan karar verme süreçlerini de hızlandırıyor. Webinar’ın bir başka yararı ise üretkenliği artırması ve ekip çalışmasını pekiştirmesi. Diğer yandan toplantılarda zaman planlamasının da daha düzenli yapılmasını sağlıyor.
Yaklaşık
4 yıl önce dünya nüfusunun yüzde 43’u internete bağlanabilirken bugün nüfusun
yüzde 59’u internet kullanıcısı konumunda. 5.19 milyar mobil kullanıcısının ise
yakın zamanda daha da artacağı öngörülüyor (SCHWAB, 2017; Bayrak,
2020). Bu sayısal veriler tüm dünyanın yeni tip
Koronavirüs Covid 19 ile mücadele ettiği bu dönemde, webinar kullanımının çok
yüksek seviyelere ulaşacağını işaret ediyor. Ekonomik ve verimsel açıdan
bakıldığında özellikle son yıllarda dijital uygulamalara şirketlerin daha çok
önem vermesi, toplantı, seminer, workshop ve eğitim gibi alanlarda iş
dünyasının çok yakın bir zamanda tamamen internete geçeceğinin ipuçlarını
veriyor...
Mehmet ZENGİN
18 Nisan 2020, İstanbul
Kaynaklar
AKGÜN Ergün (2019),2023 Eğitim Vizyonunda Dijital Dönüşüm, Seta Perspektif, S.233, 1-3.
BAYRAK Halil (2020), 2020 Dünya
İnternet, Sosyal Medya ve Mobil Kullanım İstatistikleri,
https://dijilopedi.com/2020-dunya-internet-sosyal-medya-ve-mobil-kullanim-istatistikleri/
CANAN Sinan, ACUNGİL Mustafa (2018), Dijital Gelecekte İnsan Kalmak, 2. Baskı, Tuti Kitap, 88,89.
CROWLEY David, HEYER Paul (2017), İletişim Tarihi, Siyasal Kitabevi, 4.Baskı, 438-441.
DOĞAN Dilek, SEFEROĞLU Süleyman Sadi (2015), Mobil Cihazlar ve Eğitimde Dijital Dönüşüm, Eğitim Teknolojileri Okumaları, 540-560.
KAREL (2012), Seminer’in E-Hali “Webinar”, s.1-2.
MENGİ Zeynep
(2017), Sanal Toplantı Dönemi, Hürriyet,
https://www.hurriyet.com.tr/ik-yeni-ekonomi/online-toplanti-donemi-20206888
SCHWAB Klaus (2017), Dördüncü
Sanayi Devrimi, World Economic Forum, Optimist Yayım, 134-143.
Yorumlar
Yorum Gönder